Joogaliiton merkki

Suomen Joogaliiton merkki otettiin käyttöön v. 1984. Se symboloi joogaa yksinkertaisella ja selkeällä tavalla. Merkin perusmuotona on kolme ympyrää. Ympyrä kuvaa ikuista ja ajatonta, ilman alkua ja ilman loppua. Samalla se muotona edustaa lempeyttä ja pehmeyttä sekä samalla lujuutta ja määrätietoisuutta – sthiraa ja sukhaa keskenään sopusoinnussa.

Ison ympyrän sisällä olevat kaksi ympyrää kuvaavat ihmisen kaksinaisuutta, materiaalista ja ei-materiaalista. Kaksinaisuutta, jonka osapuolia voidaan tarkastella erikseen, mutta jotka kuitenkin ovat toisistaan riippuvaisia ja vuorovaikutuksessa keskenään. Suurin ympyrä symboloi universaalia ykseyttä, yhteyttä kaiken kesken, henkeä, joka sulkee sisäänsä kaksinaisuuden.

Vaaka- ja pystysuorien viivojen – materian ja hengen – liittymäkohdassa ihmisen inhimillinen kasvu, henkinen kasvu alkaa tietoisuuden vähitellen kehittyessä. Tätä kehitystä kuvastaa keskellä oleva kukka, joka vähitellen kasvaa ja avautuu hitaasti, huomaamattomasti mutta varmasti.

Sivun alkuun