Mitä jooga on?

Jooga on ikivanha kokonaisvaltainen harjoitusmenetelmä, joka sopii kaikille omasta terveydestä, hyvinvoinnista ja henkisestä kasvusta kiinnostuneille. Jokainen joogan harjoittaja työskentelee itsensä kanssa omien edellytystensä mukaisesti, omista lähtökohdistaan käsin. Joogaa voivat harjoittaa kaikenikäiset, lapsista senioreihin, sukupuoleen katsomatta.

Suomen Joogaliiton opettamasta joogasta käytämme nimitystä SJL-jooga. Koulutuksestamme valmistuneet jooganopettajat ovat oikeutettuja käyttämään suojattua nimikettä Jooganopettaja SJL® (EUY 500+). Koulutus noudattaa Euroopan Joogaunionin hyväksymiä oppisisältöjä. SJL-joogassa edetään kehon harjoittamisen kautta kohti mielen harjoittamista, hatha-rajajoogaa.

Kuten Ritva Kuure kirjoittaa artikkelissa Suomen Joogaliiton opettama jooga on SJL-joogaa, SJL-joogassa ovat mukana Sri Tirumalai Krishnamacharyan, hänen poikansa Desikacharin ja Gérard Blitzin sekä Suomen Joogaliiton piirissä vaikuttaneiden opettajien opetukset. SJL-joogaharjoituksen rakenne ja periaatteet erottavat joogamme muista harjoitustavoista: kehon asteittainen valmistelu tietyssä järjestyksessä muuttaa harjoituksen laadun hienovaraisemmaksi ja tietoisemmaksi. Se luo edellytykset mielen rauhoittumiselle ja lopulta tietoisemmalle elämäntavalle.

Jooga

• lisää kehon liikkuvuutta ja elävyyttä sekä notkeutta
  • kohentaa kokonaisterveyttä ja fyysistä kuntoa
  • opettaa rentoutumista ja oikeaa hengitystä
  • lisää keskittymiskykyä
  • lisää elinvoimaisuutta
  • tukee kehon ja mielen tasapainoa
  • opastaa terveisiin elintapoihin
  • johdattaa kohti syvempää itsetuntemusta
  • johdattaa henkiseen kasvuun
  • ohjaa kohti mielenrauhaa ja sisäistä hiljaisuutta sekä tietoista läsnäoloa

Itsetuntemuksen ja tietoisuuden syventyminen avaavat tietä tasapainoiseen arkipäivään, elämän arvojen selkiintymiseen ja toimiviin ihmissuhteisiin.