Suomen Joogaopisto

Kurssikeskus keskellä kauneinta Suomea

Kiireetön ja rauhallinen ympäristö tarjoaa ihanteelliset puitteet joogan harjoittamiselle.

Idyllisen perinnemaiseman ympäröimä Joogaopisto sijaitsee Keski-Suomessa Saarijärvellä. Suomen Joogaliitto ry:n omistama opisto on toiminut joogan opetuksen valtakunnallisena keskuksena jo vuodesta 1973.

Opistolla järjestetään ympäri vuoden joogakursseja joogan harrastajille, myös aloittelijoille. Kurssit painottuvat erilaisiin joogan teemoihin, ja niiden kesto vaihtelee viikonlopusta viikkoon. Opettajina toimivat monet kokeneet ja ansioituneet jooganopettajat eri puolilta Suomea. Myös jooganopettajien koulutus on keskitetty Suomen Joogaopistoon.

Opistolla opetetaan kokonaisvaltaista, länsimaiselle ihmiselle soveltuvaa joogaa.

Talkootyön perinne jatkuu.

Joogakonkarien henki elää talossa ja pihapiirissä.

Joogaopisto on luotu vapaaehtoisvoimin, ja talkootyön perinnettä vaalitaan edelleen. Palkattua henkilökuntaa on vain opiston keittiössä ja toimistossa. Liiton hallitus ja toimikunnat työskentelevät palkkiotta. Liittoon kuuluvat ja monet muut kurssien vetäjät lahjoittavat työnsä opistolle. Kurssilaistenkin toivotaan antavan vapaaehtoisen työpanoksen opistolle esim. puistelemalla huoneensa tekstiilit lähtöpäivänä.

Opistolla järjestetään suosittuja talkooleirejä keväin syksyin. Voit myös ilmoittautua vapaaehtoistyöhön opistolle tietyksi ajaksi.

Aulassa kiikkuu keinutuoli ja keittiössä tuoksuvat vastaleivotut sämpylät

ruokasali

Opiston kirjastossa on kirjoja ja lehtiä luettavaksi. Televisiota opistolla ei ole.

W-lan on myös kurssilaisten käytössä aulassa ja joissain huoneista.

Laktovegetaarista lähiruokaa

laktovegetaarista lähiruokaa

Joogaopiston kursseilla tarjotaan herkullista ja monipuolista laktovegetaarista kasvisruokaa, jossa käytetään mahdollisimman paljon lähiseudun tai oman puutarhan tuotteita. Tarjolla on lämpimiä kasvisruokia, tuoreita salaatteja ja ituja sekä perinteisellä juurella nostatettua ruisleipää. Kahvia ja teetä on kaiken päivää saatavilla. Alkoholin nauttiminen ei kuulu joogaopiston perinteisiin.

Uimaranta ja savusaunan löylyjä

savusauna

Kesäisin voi nauttia opiston omassa rannassa kuuluisan savusaunan makoisista löylyistä ja käydä uimassa Saarijärvessä.

Vapaa-aikana on myös mahdollisuus ulkoiluun puhtaassa luonnossa: lenkkeilyä, kohteena esim. vapaana virtaava

Riekonkoski tai opiston oma metsäpolku, kesällä uintia ja soutelua, talvella hiihtoa ja potkukelkkailua. Mäkisessä maastossa kuntokin kohoa.

Ympärillä perinteikäs kulttuurimaisema

kulttuurimaisema

Opisto sijaitsee luonnon, viljelyn ja rakennusten muovaamassa perinnemaisemassa.

Naapurina sijaitsevan maalaistalon Lahdenahon päärakennus on museoviraston suojelema.

Kesällä sen pelloilla kohoavat heinäseipäät, talvella heinää haetaan ladosta hevosella, ja pihapiirissä elelee muitakin kotieläimiä.

Riekonkosken lähitöyräällä kohoaa komea, perinteitä kunnioittaen entisöity pohjalaismallinen

Taipaleen talo, jonka ympäristö, koski mukaan lukien, on julistettu luonnonsuojelualueeksi.

Kulttuurimaisemaselvityksen mukaan kyseessä on ”erittäin merkittävä kahden järven välisen kapean kosken ympärille levittäytyvä viljelymaisema”.

Pranapolku vie voimakävelylle metsään

pranapolkuJoogaopiston metsään raivattu polku on ristitty Pranapoluksi. Joogalehti pyysi lukijoitaan keksimään polulle nimeä. Sitä haettiin pitkään; haluttiin, että mahdollisimman moni ehtisi ensin tutustua polkuun. Kun nimieh­dotuksia tipahteli alkuunsa harvakseltaan, päätoimittaja haastoi opiston joulu- ja juhannuskurssilaiset mukaan ideoimaan. Näin syntyi kymmenittäin mai­nioita ehdotuksia. Niistä ja muita teitä saapuneista ehdotuksista seuloutui nimeksi liiton